Thursday, March 19, 2009

macam students

Sudah beberapa kali aku mendengar kata-kata itu. Setiap kali juga aku akan tersenyum gembira.
Kelmarin K.E kata pada aku, "Ah Hai cakap dia suka tengok muka you. First time nampak you, dia ingat you student." Apa lagi, semakin kembang lah aku ni. Rasa berbunga saja dalam hati.

Sir Z cakap pada aku dan Anny:
"You guys should dress up like them." sambil memuncungkan mulut kearah 2 orang pensyarah UiTM (rakan sekelas pada setiap hari sabtu) yang berjalan dihadapan kami dengan sangat bergaya.
Aku pandang Anny, Anny pandang aku sambil menggeleng kepala. Memang kami berdua tak nampak macam cikgu. Sebaliknya macam student first degree. Tak nampak mcm student Master. Sir Z, bekas guruku semasa di tingkatan 3 SMK Jitra (sekarang menjadi rakan sekelas aku dan Anny) selalu mengkritik aku dan Anny. Katanya kami masih macam budak-budak. Sedangkan Anny dah punya sorang anak.

Aku tak nafikan cara ku berpakaian nampak macam pelajar-pelajar aku sendiri. Aku tidak pakai kasut tinggi (disebabkan kes patah kaki bulan 6 tahun lepas), aku tidak pakai barang kemas, aku tidak pakai baju berkilat-kilat dan aku juga tidak bersolek. Yang membezakan aku dengan pelajar-pelajar aku, aku membawa beg tangan, itu sahaja.
Kerap kali aku dilanggar oleh pelajar-pelajar ketika berjalan melalui dewan kuliah yang sentiasa sesak. Aku bukan tidak mahu bersiap-siap, bersolek, bercantik-cantik. Aku mahu. Cuma aku tidak pandai. Dah beratus kali Angah ajar aku pakai maskara. Beratus kali juga aku hampir terbuta sebab terjolok berus maskara itu.

Kalau dulu aku bengang juga kalau orang kata aku kelihatan macam budak-budak. Sekarang, aku sudah tidak ralat lagi. Apa salahnya kelihatan macam pelajar. Nampak muda belia. Ahaks...

No comments: