Sunday, March 1, 2009

Automaticity

Ini bukan kisah Nilai 3. Bukan.
Minggu sudah, aku melawat si kecil Nini di KL. Atas permintaannya, hari cuti ku terpaksa dihabiskan dengan menghantarnya ke tadika dan mengambilnya pulang.
Aku sedikit pun tidak menyesal malah sebaliknya aku sangat gembira dan teruja.

Hari pertama, ibunya (kakakku) ikut bersama.

Hari kedua, aku menghantarnya sendiri.

Berikut adalah perbualan Nini dan kawan-kawan yang tidak ku pasti namanya:

Kawan Nini A : Nini. Good Morning. Is this your new maid? (Sambil menyentuh tangan aku)
Nini : This is my aunt. my Mak Cik. (Sambil menunjukkan kearah aku dengan menggunakan ibu jari. Ya. Dia memang sopan)
Kawan Nini A : Wah. No wonder. Very nice. Very nice. (Memegang tanganku dengan erat. Kau perlu ingat. Inilah pertama kali aku bertemu si cilik ini)
Nini : Thank you. (malu-malu sedikit)
Kawan Nini B : She's a bit fat, but very nice looking lady. (Sambil berpeluk tubuh dan memandangku atas bawah)
Kawan Nini C : Yeah. I think arr...She should use that machine. My mama used that machine.
Kawan Nini B : What machine?
Kawan Nini C : That machine lorh.. Macam ni goyang. (Sambil menunjukkan aksi menggoyang pinggul)
Kawan Nini B : Dok pehe.
Kawan Nini C : Can't understand? aiya..You arrr... Very stupid.

Percaya atau tidak, perbualan ini dituturkan oleh kanak-kanak berusia 5 tahun. Dan kesemuanya Melayu.
Aku sebenarnya agak kagum dengan corak perbualan mereka.
Kanak-kanak berupaya menyatakan perasaan tanpa berselindung. Pendapat mereka diketengahkan tanpa rasa malu atau takut. Mereka berjaya menilai aku yang sememangnya agak berisi ini, malah memberi cadangan apa yang harus aku lakukan untuk mengurangkan berat. Mereka menilai sesama sendiri dan tidak malu-malu menunjukkan perasaan kasih sayang.
Dalam diam-diam, aku berharap, aku mempunyai kekuatan mental seperti kanak-kanak. Tidak perlulah aku menyimpan, memandam perasaan. Aku boleh sebarkan pendapatku dimana-mana tanpa perlu risau ditangkap dan disumbat ke penjara.
Kalaulah aku boleh jadi kanak-kanak.
Tapi kanak-kanak tak boleh drive kan?
Aish...

No comments: