Wednesday, February 25, 2009

MELAKA

Bagi aku, Melaka sama sukarnya dengan Penang.
Sekali keluar dari hotel, aku akan menghadapi masalah yang besar mencari jalan pulang.
Bagi aku, Melaka hanya untuk orang Melaka. Kalau kau bukan orang Melaka, yang tahu jalan-jalan di Melaka, kau pasti sesat. Pasti.

3 hari di Melaka, puas juga aku berjalan-jalan dalam masa yang sangat singkat.

Melaka sama menariknya dengan Penang. Deretan kedai-kedai lama, antik, akan membuai rasa, membuat kau rasa usang. Membuat kau rasa 'cultured'. Rasa terbudaya. Rasa gembira.

Aku sesekali tidak galakkan kau menyelusuri Sungai Melaka, menaiki 'Malacca Cruise'. Jangan membazir. Kerana apa yang kau akan lihat, hanyalah bontot-bontot kedai yang dicat semula, serta biawak-biawak yang diberi nama.

If people asked me how's Malacca?
Jawapan aku pasti: It's a great place to know your history and culture. It's a great place for shopping too! (especially for antique).
Aku akan kembali semula.
Pasti.

1 comment:

Lady Gee said...

mehlah mai melaka lagi... hehehe...