Sunday, February 1, 2009

ORGAN DONOR

Satu petang yang indah, aku tanya abah.

Aku : Boleh dak kalau cek nak jadi 'organ donor'?
Abah + Mak (menyampuk dari dapur)
: Mana boleh (ketika ini, suara mak lebih kuat dari suara abah)
Aku : Awat? Cek nak derma mata, buah pinggang, hati...
Abah : Seksa mayat nanti (dengan nada 'cool')
Mak : (sambil cekak pinggang dengan sudip di tangan)
Habih rompong mayat, nanti bila kapan jadi tepenyek.

Saat itu aku terasa macam sudip dekat tangan mak bakal melayang ke kepala aku.baik aku diam aja.
Tapi terfikir juga aku dengan kata-kata mak tadi, macam mana pulak jenazah aku boleh terpenyek, aku bukan nak dermakan tulang. Aish...
Mum knows best. perhaps.


Aku teringin sebenarnya nak jadi penderma organ. Tapi bila difikirkan keadaan mak yang bakal berkelahi dengan orang hospital lepas aku meninggal, baik aku lupakan aja niat aku tu.

No comments: