Wednesday, April 15, 2009

Kedekut

Aku suka menganggap diri aku ni seorang yang sangat berhemah dan praktikal.
Yes, I know now, I've been living in denial.
Aku sedar hakikatnya, aku seorang yang kedekut dan dari sumber-sumber yang jujur lagi mulia, aku juga seorang yang 'very difficult to deal with'.
Setelah acuan minda aku ini dibasuh sedikit demi sedikit oleh K.Y. Aku mula sedar diri. Ya tuan-tuan dan puan-puan. Aku telah sedar diri.
Tapi kesedaran itu masih belum cukup untuk menjadikan aku seorang yang berhemah dan pemurah.
Jadi kau tak perlula mimpi nak cuba-cuba bodek duit aku dengan ayat-ayat cinta kau tu. Kerana aku belajar, kadangkala kita boleh menyelamatkan diri dengan menjadi seorang yang kedekut.
Al-kisahnya, hamba Allah yang seorang ini keraplah menghantar sms berbaur ayat-ayat mengambil berat dan menusuk kalbu kepada aku. What you expected me to say? Of course la aku layan. But not as badly as to show that i'm a desperate woman. No. Of course not. I still have my pride and honor. Chewah...
Setelah beberapa minggu, ayat-ayat mengambil berat dan menusuk kalbu itu bertukar menjadi ayat-ayat kesian terhadap dirinya sendiri.
Segala masalah kereta rosak la, bayar saman la, waran tangkap la, patah kaki lah, tak ada duit lah, gaji kena gantung dan sebagainya mula menghiasi kaca telefon ku. Dan sebagaimana yang kau tahu, aku kan seorang yang tidak berhemah, aku tidak menawarkan sebarang bentuk bantuan dari segi lahiriah ataupun rohani kepadanya. Iyalah, kalau kau tahu kau tak ada duit, apa perlunya kau settle semua saman, settle yang ada waran tangkap sudahlah.
Akhirnya, akibat terlalu terdesak mungkin, dia mula bercerita bagaimana dia harus menjual telefonnya dan mungkin tidak dapat menelefonku lagi. (Boleh pula dia bersms dan call walaupun dah tak ada duit nak makan)
Jawapanku: OK. Buatlah apa yang patut.
Dia memancing lagi: Boleh tak you bank in duit kat I?
Jawapanku; seperti yang kau tahu, aku kan manusia yang kedekut.
Pengajarannya disini, untuk lelaki-lelaki;
Yes. Seorang wanita can easily be 'cair' with flirtatious words, and probably can give away anything for the man she loves. Tapi bukan semua wanita begitu. My friends will definitely agree with me.


No comments: