Friday, February 12, 2010

Birthday!

Februari musim hari lahir. Tidak, bukan hari lahir aku. Bukan. Sebaliknya hari lahir orang-orang yang terdekat dalam hidup aku yang sememangnya mempunyai lingkaran yang teramatlah kecil. Lingkaran hidup aku kini hanyalah mereka-mereka yang satu tempat kerja denganku, pelajar-pelajar dan yang paling penting, family. Aku tidak mempunyai rakan-rakan lain diluar waktu bekerja. Menyedihkan? Mungkin. Bagi kawan-kawanku yang jauh, bagai dikatalah, jauh. Aku tak berpeluang bertemu dengan mereka, mereka juga ada hidup masing-masing. Sedih pula bila diingat-ingat.

Berbalik kepada topik asal; hari lahir. Februari bulan kelahiran Mak dan Abah. Bulan kelahiran arwah anak saudaraku, Adam. Baby Wafi juga dilahirkan dalam bulan Februari. Rakan=rakan juga ramai yang dilahirkan dalam bulan ini. Ada yang aku ingat, ramai yang aku lupa. Ya. Aku bukan seorang rakan yang baik. aku selalu terlupa mengucap selamat bagi hari lahir rakan-rakan. tetapi, aku tidak pernah lupa hari lahir Mak dan Abah. Aku rasa ramai rakyat Malaysia yang berstatus anak juga begitu. Kita jarang lupa hari lahir ibu, bapa, pasangan serta anak-anak. Tetapi sebaliknya berlaku dalam keluargaku. Abang ku yang hebat itu tidak pernah ingat hari lahir Mak dn Abah. Misteri betul.

Adalah menjadi kelaziman pada setiap keluarga, anak sulung lebih disayangi dan ditatang. Mak kata, anak sulungnya adalah yang pertama kasih-sayangnya dicurah. Aku setuju. Tetapi bagaimana pula anak sulung yang tak menghargai lansung kedua ibu bapa ni? I hate to say this. But sometimes, there's a bit of hatred in me towards my lucky brother. Jealousy. Perhaps. Malam birthday Mak, dia menunggu saja panggilan dari Abang yang tinggal 5 km dari rumahku. Sampai tersebak-sebak dibuatnya bila bercerita kepadaku, Abangku itu tidak ingat lansung hari lahirnya. Setelah aku hantar sms pemberitahuan kepada Abangku itu, barulah dia menelefon Mak. At least Mak tersenyum malam itu. Itu yang aku nak sebenarnya. Fancy dinner dan hadiah rupa-rupanya tak membawa apa-apa makna pada Mak, dia cuma inginkan anaknya yang seorang itu, ingat padanya. Satu perkara yang jarang berlaku. Abang hanya akan ingat bila dia perlukan sesuatu. Betul.

Aku berdoa sentiasa, supaya Abang menyedari tanggungjawabnya membahagiakan Mak dan Abah. Mereka tidak perlu wang ringgit. Mereka tidak perlu harta dunia. Yang mereka mahukan hanyalah kasih sayang dan ingatan anak-anak. Aku berharap tanggapanku salah. Aku tahu Abang ingat pada Mak dan abah. Cuma mungkin he has his own way of showing it.

No comments: