Monday, January 25, 2010

Musim Sukan

Sabtu lepas, aku memandu ke UUM, terserempak dengan segerombolan pelajar-pelajar sekolah merentas desa. Seronok betul la.Baru aku teringat. Ya, awal-awal tahun ini adalah waktunya sekolah-sekolah seluruh Malaysia (rasanyalah) akan mengadakan hari sukan. Merentas desa adalah salah satu aktiviti sukan yang diadakan dan antara yang paling aku tak suka.

To tell you the truth, Aku TIDAK pernah join merentas desa. Rugikan? My sister said to me, my school years tak complete because I always refused to join any sports activities. Semasa di sekolah rendah, cikgu assumed aku tak sihat. Sumpah aku tak pernah kata pada cikgu, aku sakit lelah or asma, because aku memang tak ada penyakit seumpama itu. Andaian aku tak fit adalah disebabkan tubuh badan yang pendek, bulat, serta berat. Juga berteman hakikat muka aku yang sememangnya cepat merah bila panas, marah or even bila malu. Cikgu-cikgu ku membuat andaian, I'm not fit to join any activities which involves running or yang seumpamanya, maka aku pun diexcusekan setiap kali adanya aktiviti berlari-lari. Apa lagi, aku pun lagi bertambah seronok. Tak perlu berpanas dan berpeluh.

Bila di sekolah menengah, semangat seorang pemalas bersukan begitu menebal dalam diri. Aku suka outdoor activities. Aku join pengakap, pergi camping, kawad, kayak. Tapi tak pernah pergi berlari. The only larian yang betul-betul aku buat ialah ujian kecergasan di sekolah. Di SMJitra, Ujian kecergasan semasa aku belajar dulu bermakna berlari 7 pusingan (kalau tak salah) mengelilingi satu kawasan berpagar (dalam pagar tu ada 2 gelanggang tenis+1 gelanggang bola keranjang/bola tampar+pavilion tempat duduk penonton+kawasan pokok2 bunga yang tidak menarik). Boleh pengsan dibuatnya. Tapi aku berjaya juga menghabiskan larian kerana malu+takut dimarah cikgu.

Bila di fikir-fikir balik, tak rugi sebenarnya join sports activities. Untung dari segi kecergasan fizikal dan mental. Aku sekarang ini, mental yang terlebih cerdas. Fizikal?Jangan tanyalah. Kerja dalam aircond dari jam 8-4, duduk kerusi empuk, mengadap komputer, sehari ada 3 jam class aja. Heaven? Maybe for some people. But for me, I finally realize the importance of exercising. Perut dah gendut, badan dah makin besar, berat jangan cakapla, bertambah-tambah. Muka ja maintain cun+comel. Chewah...

Balik nanti, aku nak cari kasut sport yang telah lama berkubur dalam kotak, nak ajak adik jogging di Taman Rimba. Insyaallah... Kalau tak pun, join ajalah seorang kakakku ini pergi belly dancing. Huhu...tu pun kalau K.Yong nak bawak lah..ops.

1 comment:

Unknown said...

iye..ina memang betul.skang nie my school tgh sibuk ngan merentas desa, bulan 2 nanti Hari Sukan Sekolah plak...cikgu tolong jaga check point je..so tak berapa exercise la..hehe bagusla ina nak exercise,,orang pun dah lama giler tak aerobik di rumah (guna CD)..:)