Wednesday, October 6, 2010

mulut orang

Mak aku kata: Mulut orang bukan macam mulut tempayan (boleh ditutup).
Mulut orang berenti berbunyi kalau dia kenyang. Kenyang hati. Kenyang nurani. Kenyang perut, suka hati. Kalau orang tengah lapar, semua benda dia akan komplen. Orang yang tak salah pun boleh jadi mangsa fitnah. Kenapa? Sebab dia tengah lapar.

Bila aku fikir-fikir balik. Ada betulnya kata Mak itu. Lapar tak semestinya bermakna hanya perut yang perlu di isi - ada juga yang lapar nafsu, lapar ilmu, jiwa kosong, mulalah berfikir yang bukan-bukan. Orang yang pernah di claim 'ini kawan baik saya' pun boleh di caci dari belakang. Tak tahulah apa maksud, niat, sebab dan musabab yang sebenar.

Bila caci dan umpatan itu dijalankan secara terbuka, dengan ramai telinga yang mendengar, agak-agakla, benda-benda yang diperkatakan itu, akan sampai tak kepad tuan punya badan? Bodohlah kalau kau anggap semua yang berada di meja itu penyokong setia kau. Ya. Aku tidak nafikan, ada yang akan terpengaruh dengan kata-kata kau itu. Tidak mengapa. ALLAH ada. DIA maha mengetahui. DIA ada perancangannya.

Aku anggap ini ujian kesabaran. Kalau kau bahagia apabila dapat menjatuhkan air muka aku dan orang lain. Buatlah. Kalau kau gembira bila dapat meraih sokongan dengan cara yang terhina. Lakukanlah. Aku juga gembira, apabila dapat meilhat kau gembira. Tetapi ingatlah, kata-kata yang bongkak, dan meninggi diri, tidak akan membawa kita kemana-mana. Orang-orang yang boleh berfikir menggunakan akal dan bukan emosi dapat menilai mana yang baik, mana yang tidak.
Aku redha walaupun terasa.

1 comment: