Wednesday, November 10, 2010

Post-banjir

Minggu sudah, di rumah banjir. Sudah surut. Masa banjir, aku di Langkawi. Kasihan Mak. Kasihan Abah. Kasihan Adik.

Masa banjir, aku di Langkawi. Abah tak bagi balik. Tak ada orang nak ambil aku di jeti. Kereta tersangkut depan rumah Tok. Tak boleh bergerak. Semua orang 'tow' kereta ke tempat lain. aku tak. Agaknya Abah fikir kereta itu boleh bertukar menjadi katak. Telahan Abah benar. Air naik, tenggelam tayar kereta, 2 inci sahaja. Nasib baik.

Lepas air sudah surut, aku pulang. Mak dah dalam proses mencuci rumah. Penat. Hampir 5 hari mencuci rumah dan kedai. Tak habis-habis. Nasib baik ada Adik, kawan-kawan adik, Kak Long, adik-adik Kak Long, anak-anak saudara, dan tidak ketinggalan Tunangku datang menolong. Itu pun, masih banyak yang berbaki. Rumah di paluti lumpur. Perabot rosak. Ikan-ikan di dalam kolam, mati. Ikan keli 3 ekor dalam akuarium, hidup, sihat walafiat. Akuariumnya saja yang pecah.

Aku tidak sempat mengambil gambar, letih. Dari pagi sampai ke malam mencuci. Tangan dah mengelupas dek kerana sabun basuh. Harap-harapnya tiadalah lagi gelombang kedua.

Buat rakan-rakan yang menelefon, bertanya khabar. Terima kasih. Yang menghantar sms (cik juo), maapkan den, tak sempat nak balas on the spot. Ketahuilah, rakanmu ini dah hampir kurus dek kerana menyental lantai...Aish...

3 comments:

bibopp said...

M SORRY TO KNOW THAT.(SORRY CAPSLOCK SBB TGH BUAT SIJIL).BIEB DOAKAN XDE GELOMBANG KE2.AND DO SEND ME A TEXT MSG TO MY NUM.HP ROSAK,SUME NO ILANG.TQ BABE.TAKE CARE.

(",) strawberry said...

huhu..kesian ina...hopefully takde gelombang kedua..amin..ina take care, k...

budakbarublaja said...

kesianye family hang...takpa tak reply pon..tau hang bizi...cuci bersih2 ye semoga dapat ku lihang maslina version after banjir...huhuhuhu