Thursday, November 18, 2010

Raya

Raya paling tak best? Betoi ka? Aku ada dengar orang cakap macam tu. Mungkin juga. Sebab baru sudah banjir. Bekas air banjir masih melekat kat dinding rumah, perabot pun tak berganti lagi. Kabinet TV macam dah senget menunggu reban. Nantila kau, aku ganti dengan stainless steel.

Mak pun tadak mood nak beraya. Katanyalah...
TAPI, pagi-pagi lagi atas meja dah penuh dengan gulai daging, lontong, ketupat pulut, gulai ayam, dan serba mak neka makanan lagi. Thank you Mak. Kalau Mak pi beraya tang lain, kami ni pakat-pakat kunci rumah, pi merempat tang lain la jawabnya raya-raya ni. Tak pasai-pasai ja boleh join mat-mat bangla dengan indon, dok kat tangga City Plaza di pagi raya, tunggu supermarket bukak.

Selesai aktiviti makan-makan di pagi hari, semua orang bawak diri masing-masing. Along balik beraya rumah mertua, Angah dan Abgngah boleh pulak ke Padang Besar (manala ada orang meniaga hari-hari raya ni)...Aku tidak. Aku dok dirumah dengan Mak. Tengahari hujan lebat, kami tidur sampai petang. Adik bangun jam 12, jam 1 dia dah start enjin kereta, jam 1.15 dia dah lesap. Aku hanya nampak muka dia balik jam 2 pagi. 12 jam dia kat luar, 12 jam dia kat rumah, tidur. Sekarang ni pun dok melengkar lagi, apa nak jadi tah adik aku yang sorang tu.

Family kami kecil, raya kami simple. Tak ada beraya rumah saudara mara. Hanya kami sahaja. Sunyi. Simple. Tapi aku suka.

No comments: