Thursday, May 27, 2010

Fesbuk

Kau ada account Facebook? Aku ada.
Walaupun aku ada Facebook. Tak semestinya aku ini jenis yang suka berkawan. Tidak. Aku sangat sombong sebenarnya. Terutamanya di dunia maya.

Mungkin bagi sesetengah orang, dia tidak kisah, dan tak mempunyai sebarang masalah untuk meng'accept' sebarang permintaan menjadi kawan, asalkan networknya berkembang pesat dan bilangan rakannya bertambah.

Aku? Aku tidak begitu...

Aku sebenarnya mempunyai masalah untuk menerima permintaan menjadi rakan dari orang-orang yang aku tidak kenali langsung. Aku akan periksa dulu latar belakangnya...dengan siapa kami berkongsi kawan. Barulah aku approve. Itu pun sekiranya aku berpuas hati.
Jika kau betul ingin menjadi kawan, apalah salahnya jika kau memperkenalkan diri kau dulu. Dimana kita pernah kenal. Ini tidak. Aku pulak nak kena bertanya di mana aku pernah kenal kau. Nak mencari connectionnya. Bila sudah ditanya, bukannya nak menjawab dengan baik, boleh pula kata: 'tak nak kawan, sudahlah. tak yah approve. saya tak kisah pun. Bukan ada kena mengena.' Betul dik. Akak paham. Akak setuju beno dengan adik. Tak de kena mengena pun kan. Tapi dah adik request nak jadi kawan, mestila akak tanya mana kenal kan? Betul tak. Mestila akak nak tahu jugak kan dengan siapa akak berkawan kan? Ini, instead of introducing yourself, you marah pulak bila akak tak nak approve ya. Apa cerita ni dik oi? Aku ingatkan budak perempuan ni pandailah nak introduce diri. Ini idok.

Aku mendapati bila ada laman-laman seangkatan fesbuk ini, kita makin hilang nilai budaya dan adab. Tatasusila. Makin menipis. Hilang. Aish...

No comments: