Tuesday, July 27, 2010

Abah pulak

Selalu aku cerita pasal Mak. Aku kurang bercerita pasal Abah. Aku tak ada banyak cerita sangat pasal Abah ni sebenarnya. Segala gurau senda aku, selalu dengan Mak. Bukan dengan Abah.

Abah garang. Bekas army. Tak ada borak kosong dengan Abah. Semuanya mesti berisi. Politik. Hal kampung. Hal harga gula. Harga minyak, harga gas memasak. Hal mengundi. Dia tidak begitu patriotik (walaupun bekas army). Ajaran dari army yang kekal: Kemas sepanjang masa (dia tak ada baju tak ada kolar dan sentiasa pakai slack). Garang. Itu saja. Kalau kau pandai borak dengan dia, nanti diceritanya kisah 13 Mei, cerita hal-hal dia semasa army, cerita hal-hal yang dia tidak puas hati, dan pelbagai lagi kisah dan tauladan yang kadangkala aku pun terpikir, bior betul abah aku ni? Tak tahu fakta atau auta.
Tetapi kalau kau bercerita politik dengan dia, kau takkan tahu dia undi parti apa. Semua dia hentam kutuk serupa aja. Ahak...



Sekarang kau dah percaya abah aku garang? Kalau nak bergambar aja mesti nak pegang parang.

No comments: