Monday, July 19, 2010

Mak lagi-lagi


Kalau aku kata Mak aku garang. Itu understatement. Mak aku bukan sekadar garang. Mak aku sangat garang. Tersangat-sangat garang, sehinggakan cucu-cucunya sendiri takut padanya. Tidak berapa mesra dengannya. Cucu-cucunya lebih suka bermanja dengan Abah. Lari bila nampak Mak. Kesian Mak. Cucu-cucu mu itu tidak berapa pandai. Mereka belum tahu betapa beruntungnya mereka jika mereka baik dengan Opah. Mereka tidak tahu Opah mereka kaya. Ahak...

Mak cergas. Cekap memasak. Sedap pula tu. Kuat berleter. Cepat merajuk. Tetapi cepat pula sejuknya. Tetapi sekarang, Mak batuk-batuk. Teruk. Aku risau. Dah berbotol-botol ubat batuk ditelannya. Tetapi masih sama. Aku makin risau.

Mak kata pada aku, 'Chik jangan tinggal Mak.'
Aku tidak tahu bagaimana ingin meyakinkan dia. Aku cuba, sedaya upaya, Insyaallah, aku akan sentiasa dekat dengannya.

Mak masa muda-muda

1 comment:

budakbarublaja said...

kesian kat mama...kim salam kat dia k...