Friday, July 2, 2010

Tak paham

Aku sebenarnya ada sikit kurang berkenan dengan sikap manusia yang sentiasa berfikiran negatif ni.Belum pun mencuba sesuatu benda, dah mula complaint, itu tak kenalah, ini tak kenalah... Banyak sangat alasan untuk perkara yang sebenarnya mampu diteroka. dengan berbekal niat dan kehendak yang suci. ewah..apa aku melalut ni.?

Yang sebenarnya aku ni tidak puas hati dengan budak-budak dalam kelas. Disuruh berbahasa Inggeris. Dihentamnya cakap Kelantan. Ingat teacher tak pahamkah bahasa Kelantan? My good friends are from Kelantan. I've been educated with the language/slang for 5 years... I had enough training. I know what you've been saying behind my back....

Bila ditanya kenapa begitu sukar nak berbahasa Inggeris. Jawapan mereka sangatlah shallow dan menyakitkan hati. Antara contoh jawapan yang diberi:

a) Susahlah teacher (11 tahun belajar pun susah lagi? dah malas guna, memangla susah.)
b) Kami bukan orang putih (Orang putih pun dah tahu cakap Melayu dik oi...)
c) Bahasa penjajah tu (Bangsat punya jawapan)
d) Tak pandai English pun kami boleh masuk Uni juga (Lepas tu, kau mati keringla dalam Uni tu, sibuk menghabiskan duit, menyuruh orang translate itu ini - Masa tu, baru kau tahu susahnya)

Kadang-kadang aku fikir, budak-budak ini terlalu cetek pemikirannya. Aku suruh berbahasa Inggeris, bukan bermakna aku suruh kau tukar warna rambut kau jadi 'blonde'. Bukan bermakna aku berkehendakkan kau mengikut budaya mereka. Aku cuma mahu kau gunakan bahasanya. Untuk kesenangan kau juga. Tak paham-paham juga? Aish...

Penatla aku semester ini...

No comments: