Monday, August 17, 2009

kisah adik


Ini adikku Satari. Tinggi dan kurus. Pada aku, dia sangatlah tidak hensem. Tetapi he has his own way of getting into girls' heart.
Aku menyampah sikit perangainya yang jenis kaki perempuan itu. Tapi apa nak buatkan. Adik sendiri, so, terimalah seadanya.

Disebabkan mulut manis adikku ini, satu pergaduhan telah tercetus antara 2 orang gadis hingga membawa kepada laporan polis.

Kisahnya, adikku ini membawa 2nd girlfriendnya; E** keluar for dinner dan terserempaklah pulak dengan 1st girlfriendnya; A**. Si A** tanpa berlengah dan tanpa banyak tanya terus membelasah E** menggunakan HELMET. Ganaskan budak perempuan zaman sekarang. Bertambah memalukan lagi, pergaduhan itu terjadi betul-betul di simpang lampu isyarat Yawata (orang Bandar Darulaman tahulah tempat ini), depan gerai char kuey teow yang memang sentiasa padat dengan orang.
Bertambah memalukan, si E** dibelasah hingga terjatuh kedalam longkang besar. Aku tak tahulah kemana hilangnya budi bahasa dan adab sopan budak perempuan zaman sekarang. The real culprit sebenarnya adik aku yang perasan bagus itu. Bukanlah si E**. Tetapi standardlah kan, girlfriend mana yang sanggup nak belasah boyfriendnya teruk-teruk walaupun adikku itu lebam juga belakangnya setelah dihempuk dengan helmet oleh si A**. Tabik la A**. You are not afraid of anything. I admire your courage; walaupun begitu aku rasa tindakannya itu agak keterlaluan.
Maruah dan harga diri juga perlu dijaga, walaupun kita tahu kita dianiaya. Tindakannya memukul E** mengundang padah kepada diri sendiri bila mana dia boleh dihukum atas alasan menyerang menggunakan senjata. As woman, kita tak perlu menggadai nama baik kita dengan menjadi samseng di tepi jalan, memukul orang dan menggunakan kekasaran. Kadangkala, kita boleh menang dengan hanya menggunakan perkataan dan kelembutan. Betul tak?
As for my little brother. Balik rumah aja, terus kena grounded. Padan muka.

No comments: