Friday, August 28, 2009

Puasa

Sepanjang 26 tahun hidup, macam-macam dugaan puasa aku dah rasa. Dari sibuk ulang alik masuk bilik air masa kecik-kecik, sampailah ke pengsan sebab dehydrated masa dah tua ni.
Aku seronok berpuasa. Kalau dulu, Abah akan bagi insentif sebab puasa penuh, sekarang, aku pulak kena bagi insentif kat Mak dan Abah sebab jaga makan minum aku sepanjang bulan puasa ini. Ya. Untuk pengetahuan kamu, aku tidak perlu memasak semasa bulan puasa baik untuk sahur mahupun berbuka. Aku ada Mak dan Abah (setelah menulis ini, aku semakin menyedari aku bukanlah seorang yang baik untuk dijadikan calon isteri).

Sekarang aku lihat anak-anak saudara ku berlumba-lumba puasa. Malu kalau tak cukup puasa. Paling menyedihkan melihat Syahmi yang kurus dan Syabil yang hensem 'terkelepek' kerana letih berpuasa. Walaupun begitu aku tetap juga kagum melihat keazaman mereka. Keazaman yang berpunca dari sogokan. Tak apalah kalau sogokan itu bersifat membina.

Semalam, aku lihat si Syabil tergolek-tergolek menekan perut, sebelah tangan lagi memegang bontot. Aku tanya jika dia ingin terberak. Ya lah, budak-budak ni, kadangkala dek kerana takutkan katak didalam jamban, sanggup menahan berak.
Dia hanya tergeleng-geleng.
"Abang sakit perut?" Aku cuba lagi
Sekali lagi dia hanya tergeleng-geleng sambil menekan perut dan bontot. Mukanya merah.
"Awat ni?" Aku cuba lagi.
"Abang nak terkentut." Jawabnya sambil terkial-kial lagi.
"Laaaa....dah tu, kentut la."
"Tak boleh. Chaq (Syahmi, abgnya) kata, kalau kentut batal puasa."
Aku tak terjawab kata-katanya seketika. Tak tahu samaada wajarkah aku ketawa atau sepatutnya aku bersimpati dan memarahi abangnya. Tapi tipulah kalau aku kata aku lansung tidak ketawa.
Setelah dijelaskan, barulah Syabil dapat kentut dengan tenangnya. Kasihan...Kecil-kecil lagi dah dipermainkan abang sendiri. Sanggup tidak kentut kerana tidak mahu terbatal puasa. Aku berdoa, sikap manisnya itu kekal sampai bila-bila.
(in pic: Syahmi and Syabil)

No comments: