Sunday, August 16, 2009

saman

Bulan 8 adalah bulan untuk merenew road tax dan insurans kereta. Aku bukan jenis manusia yang suka benda-benda teknikal ini. Jadi untuk memudahkan kerja, aku terus ke bank, bayar sejumlah wang yang agak besar, dan balik dengan hati yang tenang walaupun masih belum mendapat road tax baru.

Ketenangan aku tergugat apabila petang yang sama, bank called, dan suara abang ambank yang macho itu mengatakan:
"Maaf ya Cik, kami tak boleh proceed dengan roadtax cik ni. Kereta cik dah di black list". Tekojut den seketika. Bila masa pulak la aku penah mensain2 saman ni kan. Dan sepanjang pengetahuan aku lah, aku ini boleh dikategorikan sebagai pemandu yang sangat berhemah. Abang ambank yang bersuara macho itu menyambung lagi:
"Cik perlu ke balai trafik berdekatan untuk jelaskan saman, dan bawa resitnya ke bank ya." Jawapanku kepada abang bersuara macho, "OK."
Itu ja yang aku mampu cakap. Sedangkan masih banyak lagi yang aku boleh minta penjelasan dari abang bersuara macho. Dan disebabkan aku panik seketika, aku terlupa nak bertanya number fon abang macho itu buat bekal mengorat bila si rambut panjang is away. Aish...

Bagi mengikut arahan abang bersuara macho, aku pun tanpa berlengah pergi ke Balai Trafik Alor Star. Aku berhadapan dengan satu lagi kejutan bila kakak bermuka manis dan sangat friendly di balai trafik itu menghulurkan sekeping kertas sambil berkata "Adik ni tak ada black list dengan trafik." Statement itu sangat mengejutkan aku. Betambah mengejutkan bila melihat rupa-rupanya selama ini aku mempunyai 6 saman ekor. Semuanya kerana melanggar had laju. How can this be? Aku kan pemandu yang berhemah.
Dalam aku terpingga-pingga itu, seorang Sarjan bermuka garang menyarankan aku ke pejabat JPJ sambil memberi aku lecture mengenai pemanduan berhemah.

Rupa-rupanya kes black list itu datangnya dari JPJ dan bukannya dari pihak trafik. Itulah pertama kalinya aku disoal siasat. Sudah ada perintah ke mahkamah dikeluarkan dari pihak JPJ. Terpaksalah aku membayar saman sebanyak RM300. Nasib baiklah penyoal siasatnya seorang pegawai JPJ yang teramatlah comel. Walaupun setelah di lecture oleh abang JPJ supaya mematuhi isyarat lalu lintas, dengan rela hatinya aku membayar saman itu. Tanpa diskaun. Ini kerana peristiwa melanggar lampu merah di Alor Setar itu berlaku sehari sebelum Tahun Baru Cina. Tapi aku tidak tahu menahu mengenai perkara ini kerana segala surat saman dan perintah mahkamah dihantar ke alamat SB di KL. Alamat aku di JPJ masih lagi alamat SB. Itulah, masa becinta tak ingat dunia. Jiwa raga aku serah. Sekali dengan alamat kereta ini pun aku letakkan alamat si SB. Kononnya hidup mati bersama. Tapi tak sampai kemana. Aish...

Buat mereka-meraka yang telah banyak membantu menyelesaikan masalah ini. Thank you. Abang ambank bersuara macho- tq for di info. Tanpa abang, saya tak tahu yang saya dah ada 6 saman trafik.
Kakak muka manis yang sangat friendly di balai trafik alor setar - tq for d info. nanti saya bayar lagi 6 saman tu, bila saya dah kaya.
Buat pakcik sarjan bermuka garang - saya pegang kata-kata pakcik, kalau kena saman ekor, tak payah bayar pun tak pe.. hehehe
Abang JPJ yang comel - saya ingat pesan abang tu... Ahak...
Buat kawan-kawan - Ingat. Jelaskan saman sebelum kena blacklist. I love you all.

No comments: