Sunday, March 28, 2010

Mak lagi

Mak dah bising-bising.
Asyik-asyik mengadap buku. Asyik-asyik mengadap buku.
Mak boring. Dia nak aku mengadap dia saja. Bersembang dengan dia saja. Jangan bercakap dengan orang lain selain dari dia.
Aku memang suka. Tetapi, aku akan cepat boring. Mak akan bercerita tentang makcik-makcik yang selalunya aku tidak kenal. Nama makcik-makcik ini pula selalunya lebih kurang sama. Dalam kampungku saja, ada ramai makcik yang bernama 'ANI': Makcik Ani Simpang Telok, Makcik Ani Kantin, Makcik Ani Tanah Haram, Makcik Ani Lebai, dan beberapa orang lagi Makcik Ani yang dikenali dan dikategorikan berdasarkan tempat tinggal, nama suami atau pekerjaan mereka.
Oleh itu adalah lebih baik aku mengadap buku daripada aku memerah otak memikirkan Ani yang mana satu yang Mak maksudkan dalam ceritanya.
Tetapi, kalau tak dilayan nanti, Mak merajuk. Mak marah-marah. Darah Mak naik. Terpaksa pulak aku mengadap Mak di hospital. Mintak simpang malaikat. Baik aku mengadap Mak dirumah. Lebih selesa.

1 comment:

Unknown said...

biasa la tue ina..mana2 mak pun mesti nak anak dia bagi perhatian..sama mcm org,kalau balik kmpung tak bleh terperap je dlm bilik...mesti kena ngadap dia,,layan dia bcerita..kdg2 kesian gak..