Thursday, March 4, 2010

TEGUR- TEGURAN

Korang pernah terfikir tak cara terbaik nak menegur orang lain? Bila aku kata tegur, aku bukan maksudkan tegur seperti "Hi!", "Hello!","Eeeeee...gemuknya awak sekarang...." BUKAN...
Bukan tegur seperti itu yang aku maksudkan. Tegur yang lebih berbentuk teguran. Eh! Betoi ka ni?

Teguran.
Bagaimana korang menegur rakan yang mempunyai bau badan yang kuat/tengik? Atau ketiaknya masam?
Bagaimana korang menegur rakan sekerja lelaki yang seluarnya terkoyak di bahagian hadapan, tetapi dia tidak menyedarinya?
Bagaimana korang menegur rakan yang suka bercakap sampai tersembur-sembur?

Semua ini memerlukan diplomasi. Perlu perancangan dari segi cara menegur. Segalanya umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak. ewah...
Teguran secara terbuka sebenarnya tidak digalakkan terutamanya dalam senario masyarakat kita yang sangat mengamalkan sistem berdiplomasi. Teguran secara lembut dan diam. Ataupun tegur dalam hati. Ataupun tegur belakang.

Diplomasi di opisku = Cakap belakang, OK. Cakap depan-depan, jangan sekali.

Di pejabatku hari ini, kes teguran secara terbuka telah menaikkan amarah pihak lain. Bukan pihak yang di tegur. Bukan. Sebaliknya pihak yang tiba-tiba terasa dia yang ditegur.
Kakak yang menegur, menghantar emel kepada semua staff, menyatakan rasa tidak puas hati sesetengah staf yang tidak mengikut etika berpakaian dan tidak mengikut tatacara menggunakan papan putih di kelas. Aku puji tindakan kakak itu. Dia berani menyuarakan pendapatnya. Bagus. Tetapi mungkin caranya menegur tidak disukai. Orang yang tidak ditegur tetapi telah tiba-tiba terasa hati itu menghantar emel balasan kepada kakak terbabit, tidak berpuas hati dengan cara teguran.
Orang yang tidak ditegur tetapi terasa hati itu mungkin mengamalkan diplomasi tegur secara lembut dan diam. Tetapi bagaimana jika teguran secara lembut dan diam itu tidak diendahkan? Bukankah kita perlu bersikap lebih terbuka? Tegur secara terang-terangan untuk mengambil perhatian pihak terbabit untuk mengambil tindakan.

Bersikap lebih terbuka dalam menerima teguran sepatutnya menjadi amalan kita. Bertindak atas teguran dan sentiasa berfikir secara positif.

Secara peribadi, aku tidak ambil pot sangat dengan apa yang berlaku. Aku juga mengamalkan sistem berdiam diri lebih baik dari bercakap. Tetapi kalau aku ada 'super power', sudah pasti aku juga akan tegur secara terbuka.

No comments: